Interview december uitgifte PKU blad
Er is een nieuwe speler op de pku-markt: Die-eetje.
Die-eetje neemt het stokje over van Hans en Joke van Dieetook. Reden voor het PKU-magazine om eens kennis te maken!
Wie zijn de mensen achter Die-eetje?
Wij zijn Roy (45) en Marloes (36) Alferink. We hebben 2 kinderen; Jurre van 4 jaar en Yinthe van 2 jaar. Yinthe heeft PKU. Wij wonen in het mooie Raalte.
Hoe kwamen jullie erbij om het bedrijf van Hans over te nemen?
Ik (Marloes) las de eerste oproep van Hans in het magazine. Toen dacht ik; goh, dat is leuk. Hopelijk zet iemand het voort, aangezien het zo’n belangrijke plek is voor het verkrijgen van voedingsmiddelen. Toen heb ik er echter verder niets mee gedaan. In het erop volgende magazine, stond weer de oproep. Ondanks dat we toen nog niet veel bestelden bij Hans, vond ik het wel zorgelijk dat er blijkbaar nog geen opvolger was. Toen zei ik tegen Roy; ‘Ik denk dat ik het maar ga doen…’. Hij was direct enthousiast en zo is het balletje gaan rollen. Ik heb vervolgens contact gezocht met Hans om eens te horen hoe en wat, wat erbij komt kijken, de praktische zaken. We hebben de eerste keer ruim een uur aan de telefoon gezeten. Ik kende Hans toen nog niet maar het voelde direct goed.
Hoe is dat proces toen verder gegaan?
We hebben meerdere malen telefonisch contact gehad. Vervolgens zijn we begin mei op bezoek gegaan bij Hans en Joke. Zo kregen de plannen steeds meer vorm. Ook zijn Hans en Joke bij ons thuis geweest. Het vertrouwen was er, van beide kanten. Toen de ‘kogel door de kerk’ was hebben we vervolgacties opgestart. We zochten contact met de gemeente om te kijken of en wat er nodig was met betrekking tot eventuele vergunningen, schreven ons in bij de Kamer van Koophandel, namen deel aan startersbijeenkomsten voor nieuwe ondernemers van de Gemeente Raalte en richtten onze schuur in. De website werd gemaakt en alle systemen werden ingericht. Nu is het wachten tot we in de kerstvakantie daadwerkelijk alle producten kunnen gaan overhuizen en van start kunnen gaan.
Hebben jullie nog een baan naast Die-eetje?
Ik heb de laatste jaren als Algemeen Hoofd Wachtdienst (beter bekend als verpleegkundig avondhoofd) gewerkt en op dit moment werk ik twee dagen in de week als voorzitter van de ondernemingsraad binnen een ziekenhuis. Roy is 5 dagen per week projectmanager bij een installatiebedrijf. Doordat ik ‘maar’ twee dagen in de week werk, kan ik hopelijk de webwinkel makkelijk combineren met mijn werk in het ziekenhuis.
Is Die-eetje een bedrijf aan huis of hebben jullie een bedrijfsruimte?
We hebben het geluk dat we ruim wonen en een grote schuur hebben. De schuur hebben we dan ook aangepast zodat we een mooie ruimte hebben voor de voorraad.
Die-eetje is een leuke naam! Wie heeft ‘m verzonnen?
Ik :). We wilden een beetje in de stijl van Hans blijven. Het is en blijft een dieet... je kunt de naam ook nog verder uit elkaar trekken die-eet-je.
Gaan jullie het bedrijf op dezelfde manier inrichten als Hans heeft gedaan, met hetzelfde assortiment en dezelfde leveranciers?
We hebben ervoor gekozen om met dezelfde leveranciers en hetzelfde aanbod te beginnen. We hopen dat, als we een beetje gewend zijn, zelfs het aanbod nog wat uit kunnen breiden.
Hebben jullie net als Dieetook vers brood in het assortiment?
Hans liet het brood bakken bij een bakker in Veendam. Voor ons is het niet haalbaar om elke twee weken naar Veendam te rijden om het brood op te halen en vervolgens te versturen. We hebben daarom contact gezocht met onze plaatselijke bakker (Jorink) in Raalte. Hij was direct enthousiast en heeft contact gezocht met de Veendamse bakker. ‘Onze’ bakker is naar Veendam afgereisd voor een sessie eiwitarm-brood bakken en vervolgens heeft hij het in zijn eigen bakkerij uitgeprobeerd. De intentie is dan ook om met hetzelfde recept, hetzelfde brood aan te leveren, alleen in een andere (bak)vorm. We hopen dan ook dat de broodklanten weinig tot geen verschil zullen merken. Wij horen van de broodklanten graag hun ervaring terug.Richten jullie je op dezelfde markt, of bedienen jullie alleen de eiwitarme markt?
We richten ons in eerste instantie op de eiwitarme markt, al zijn ook veel van de producten glutenvrij. Wat er verder gebeurt zal de tijd uitwijzen.Overigens: ook de oliebollen blijven in het assortiment! Roy heeft in november een dag met Hans meegelopen om de kunst af te kijken.
Fijn dat Dieetook voortgezet wordt in Die-eetje, en dat pku’ers hun bekende producten kunnen blijven bestellen. Heel veel succes Marloes en Roy!